Tiedote: Alkuvuonna maaseuturahoitusta saivat niin isot kuin pienet maaseudun toimijat

Keski-Suomen ELY-keskus ja Leader-ryhmät myönsivät vuoden 2021 ensimmäisellä neljänneksellä maaseuturahoitusta maakunnan yrityksille ja hanketoimintaan reilut miljoonaa euroa. Linkin takaa liitteistä lisätietoa rahoituksen saaneista yrityksistä ja hankkeista!

Vuoden alussa myönnettiin kuluneen seitsemän vuoden rahoituskauden viimeiset varat. Siirtymä uuteen on pyritty tekemään mahdollisimman joustavaksi ja rahoitusta voi hakea jatkuvasti. Vuosina 2021–2022 maaseuturahoitusta on haettavissa jopa edellisiä vuosia runsaammin.

Ensimmäisen vuosineljänneksen osalta ELY-keskus rahoitti yrityshankkeita erityisesti Jämsän seudulle. Uusia tuotantotiloja ja toiminnan laajentamista rahoitettiin liki 300 000 eurolla. Kehittämishankerahoitusta saivat elintarvikealan yritysryhmä ja hevosmatkailuun ja -yrittäjyyteen liittyvä koulutushanke.

Leader-ryhmiltä tukea yli 680 000 eurolla

Keski-Suomen Leader-ryhmät rahoittivat samalla vuosineljänneksellä maaseudun yrityksiä ja yleishyödyllisiä yhteisöjä yhteensä 681 017 eurolla, josta yrityksille myönnettiin noin 202 000 euroa ja yhteisöille noin 479 000 euroa.

Yritysten perustamista ja investointeja rahoitetaan, jotta maaseudulle syntyisi lisää yritystoimintaa ja työpaikkoja. Investointeja on tällä rahoitusjaksolla tehty muun muassa matkailupalveluiden kehittämiseen, toimitilojen hankintaan ja rakentamiseen sekä uusiin työvälineisiin. Tukea myönnettiin esimerkiksi Joutsan Tampinmyllyn leirintäalueen lisärakentamiseen ja hankintoihin. Viitasaarella toimiva Myllyn Mies Oy saa rahoitusta haketerminaalin käyttöönottoon ja haketuotannon kasvattamiseen. Jämsässä teollisuuden pumppuihin ja prosessilaitteisiin keskittyneen Mänttä Pump Works Oy:n kasvua mahdollistetaan tuotantotilojen kehittämisellä sekä kone- ja laitekannan hankinnoilla. Laukaan Nojosniemen luomutila puolestaan laajentaa liiketoimintaansa kunnostamalla vanhan rakennuksen juhlatilaksi.

Yleishyödyllisissä hankkeissa kunnostetaan esimerkiksi liikuntapuistoa Petäjävedellä sekä rakennetaan senioripuisto Kuhmoisiin. Suomen Hippos valitsi Hankasalmen Varnes-Hippoksen raviradan vuoden 2020 kesäraviradaksi, ja nyt raviradan turvallisuutta, valaistusta ja infraa kehitetään. Äänekoskella Pohjoisen Keski-Suomen ammattiopisto PoKe tarjoaa kansainvälisessä Future Skills -hankkeessa nuorille tietoa siitä, mitä työmahdollisuuksia uudet digitaaliset ratkaisut, kuten virtuaalitodellisuus ja tekoäly, voivat tarjota. Lisäksi Keiteleen vesiliikenteeseen hankitaan S/S Toimi-höyrylaiva, joka oli viimeksi liikenteessä 1960-luvun lopulla. Muissa rahoitetuissa hankkeissa parannetaan laajasti Keski-Suomen maaseudun vapaa-ajan harrastusmahdollisuuksia.

Lue lisää keskisuomenmaaseutu.fi