Tiedote: Keski-Suomen maaseutualueille 2,3 miljoonaa euroa kasvuun ja kehittämiseen

Keski-Suomen ELY-keskus ja Leader-ryhmät myönsivät vuoden 2021 viimeisellä neljänneksellä maaseuturahastosta maakunnan yrityksille ja hanketoimintaan yhteensä 2,3 miljoonaa euroa. Tiedotteen liitteistä tarkemmat tiedot kaikista tuensaajista!

ELY-keskus myönsi maaseuturahaston yritystukia vuoden 2021 viimeisellä vuosineljänneksellä lähes 800 000 euroa, kehittämishankkeisiin myönnettiin 1,2 miljoonaa euroa, kokonaisvaikutuksen noustessa yhteensä noin neljään miljoonaan euroon.

Yritystukien suurin investointituki meni Jokilaakson Juuston uusien tuotantotilojen koneisiin ja laitteisiin. Valtakunnallisista elpymisvaroista biokaasulaitosinvestointiin sai tukea Use Wood Med Oy Muuramesta.

– Kysyntää on ollut viime aikoina ilahduttavasti elintarvikealan investointien rahoitukseen, mikä on hyvä uutinen maakunnan elintarvikejalostuksen kasvun näkökulmasta, iloitsee yksikön päällikkö Ulla Mehto-Hämäläinen Keski-Suomen ELY-keskuksesta.

– Lisäksi saimme ensimmäisen avauksen myös valtakunnallisten elpymisvarojen hyödyntämisessä pienen mittakaavan biokaasulaitokseen.

Kehittämishankkeissakin korostuu elinkeinojen kehittäminen. Yritysten hallitustyö ja myyntipakkaukset laitetaan kuntoon omissa hankekokonaisuuksissaan. Turvetuotantoalueille mietitään uutta liiketoimintaa ja kotimaisen lampaanlihan tuotantoketjua parannetaan. Kulttuuria edistetään Keiteleen rannoilla yhdistämällä luontomatkailua, alueen historiaa ja esittävää taidetta. Jämsään rakennetaan tekonurmikenttä ja Kannonkoskelle lisää vesijohtoverkostoa.

Viimeinen vuosineljännes osoittaa, että EU:n maaseuturahaston avustus taipuu moneen käyttöön. Lukuisat yritysinvestoinnit, yleishyödyllinen rakentaminen ja kehittämishankkeet tuovat kaikki elinvoimaisuutta maaseutualueelle. Maaseuduksi lasketaan Keski-Suomessa koko maakuntaa pois lukien Jyväskylän ydinkeskusta.

Leader -ryhmät ovat maaseudun paikallishankkeiden rahoittajia

Keski-Suomen Leader-ryhmät rahoittivat samalla vuosineljänneksellä maaseudun yrityksiä ja yleishyödyllisiä yhteisöjä yhteensä 371 490 eurolla, josta yrityksille myönnettiin noin 76 000 euroa ja maaseudun yhteisöille vajaa 300 000 euroa.

Yritystukea myönnettiin saarijärveläiselle konealan yritys Reptail Oy:lle, joka aloittaa uusien laitteiden kokoonpanon. Jämsäläisen metallialan yrityksen Säiliö- ja Teräsrakenne A. Luodon konehankinnalla uudistetaan yrityksen toimintaprosesseja ja parannetaan kilpailukykyä. Useammassa hankkeessa laajennetaan yritystoimintoja ja matkailupalveluita uudenlaisten kokeilujen kautta.

Yleishyödyllisissä hankkeissa korjataan ja saneerataan yhteisiä kiinteistöjä maaseudun asukkaille. Rakennushankkeita aloitetaan Hankasalmella evankelioimisyhdistyksen kiinteistössä ja historiallisesti arvokkaalla Korpelan maatilalla Joutsassa.

Laukaan Äijälän kylä puolestaan tavoittelee kylälle uusia asukkaita. Kylällä kartoitetaan uusia mahdollisia tontti- ja rakennuspaikkoja sekä tehdään asukasmarkkinointia.

Haukkasalon saareen Kuhmoisiin rakennetaan liikuntakärpäsen puremille saarelaisille padel-kenttä. Lisäksi Keuruun, Multian, Mänttä-Vilppulan, Petäjäveden ja Ähtärin maakuntarajat ylittävä matkailuverkosto käynnistää matkailualan yrittäjien välistä yhteistyötä.

Lisätietoja:
Maaseutuyksikön päällikkö, Ulla Mehto-Hämäläinen p. 0295 024 577, Keski-Suomen ELY-keskus
Leader-ryhmien hanke- ja yritysrahoitus: www.keskisuomenmaaseutu.fi/yhteystiedot

Tiedottee liitteet nettisivuilta: http://www.keskisuomenmaaseutu.fi/ajankohtaista/tiedote_keski-suomen_maaseutualueille_2_3_miljoonaa_euroa_kasvuun_ja_kehittamiseen.8249.news