Vientivalmiuksien kehittäminen Saksan markkinoille – Internationale Grüne Woche IGW2019

Hankkeessa kehitetään elintarvike-, ja matkailutoimialan yritysten vientivalmiuksia Saksan markkinoille.

Internationale Grüne Woche ja Saksan markkinat

Saksa on Suomen tärkein kauppakumppani. Maa sijaitsee lähellä ja toimintaympäristönä se on melko saman tyyppinen kuin Suomi, joten se on hyvä kohdemaa vientitoimintaa aloittavalle yritykselle. Ruoka-, matkailu- ja biotalousyritysten Saksan markkinoille menolle Berliinissä vuosittain tammikuussa järjestettävät maailman suurimmat ruokamessut, Internationale Grüne Woche (IGW2019), ovat hyvä kanava tuoda yritystä esille, solmia kontakteja saksalaisiin alan toimijoihin sekä toteuttaa koemarkkinointia ja tuotetestausta.

Messuilla kymmenen päivän aikana on noin 400 000 kävijää, joista useita kymmeniätuhansia on yritysten sisäänostajia ja muita ruoka- ja muiden messuihin liittyvien alojen ammattilaisia. Tammikuussa 2019 Grüne Woche -messuilla Suomi on messujen pääyhteistyökumppani, josta seuraa erityishuomio Suomelle ja sen yrityksille.

Päätoimenpiteet

Aktivointi tapahtuu järjestämällä työpajoja teemoilla: vienti- ja myyntiosaaminen, tuotteistus, markkinointiviestintä sekä oman verkoston johtaminen ja verkostoissa toimiminen sekä kokoamalla yritysryhmä, joka valmistautuu ja osallistuu tammikuussa 2019 Berliinissä järjestettäville Internationale Grüne Woche (IGW2019) -messuille.

Toimenpiteillä aktivoidaan yrityksiä kiinnittämään huomiota sekä kehittämään liiketoimintansa kansainvälistymisen valmiuksia.

Työpajojen sisällöt syksy 2018 – kevät 2019:

  • Saksan markkinat ja kansainvälistyminen – Internationale Grüne Woche Berlin 2019 (perjantai 24.8. 2018 klo 13-18)
  • Säännöt ja sopimukset kansainvälisillä markkinoilla – tarkastelussa vientisopimukset, -luvat, -todistukset, tulli- ja verotuskäytänteet sekä pakkausmerkinnät EU:n sisämarkkinoilla ja EU:n ulkopuolisiin maihin (maanantai 22.10. klo 9.30-14)
  • Asiakaslähtöinen tuotekehitys – kohderyhmää houkuttelevat pakkaukset (maanantai 3.12. klo 13.15-17.30)
  • Kohderyhmälle suunnattu markkinointiviestintä ja brändin rakentaminen (torstai 21.2.2019 klo 12.45-17.45)
  • Mikä on verkostoni ja miten siitä hyödyn? Asiakassuhteiden ja kumppanuuksien johtamisen merkitys erityisesti kansainvälisillä markkinoilla (huhtikuu 2019)
  • Osallistumiskokemukset ja tuloksia kansainvälisten messujen näytteilleasettajana – IGW2019. Hankkeen päätöstyöpaja (syyskuu 2019)

Kesto

Hanke toteutetaan 1.6.2018-30.9.2019.

Toteutus ja yhteistyö

Toteuttajana toimii Jyväskylän ammattikorkeakoulu.

Aktivointihanke toimii yhteistyössä MTK Keski-Suomen, ProAgrian sekä Pirkanmaan ja Hämeen Grüne Woche -yritysryhmien hanketoimijoiden kanssa.

Rahoitus

Hanketta rahoittaa Keski-Suomen ELY-keskus maaseudun kehittämisen maatalousrahastosta.

Hankkeen seurantaryhmässä asiantuntemuksensa hankkeelle antavat: pj. Anja Kettunen, MTK Keski-Suomi (varalla Antti Waris, MTK Keski-Suomi); Eeva-Liisa Kivimäki, Keski-Suomen maa- ja kotitalousnaiset, ProAgria Keski-Suomi; Päivi Rönni, MTK Häme; Päivi Heikkala, K-S Kauppakamari/Visit Central Finland – Western Lakeland-hanke; Tiina Martelius-Louniala, JAMK; Minna-Maaria Hiekkataipale, JAMK ja Veli Koski, Keski-Suomen ELY-keskus.

Yhteystiedot

Sanna Ojala

sanna.ojala@jamk.fi
050 412 0491
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
Rajakatu 35, 40200 Jyväskylä

Suvi-Tuulia Leinonen

suvi-tuulia.leinonen@jamk.fi
040 669 0645
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
Rajakatu 35, 40200 Jyväskylä

Aito maaseutu Keski-Suomessa -verkkolehden uudet artikkelit ovat luettavissa

Verkkolehden toisessa numerossa käsitellään Keski-Suomen luomutuotantoa ja tarkastellaan luomun etuja ja tulevaisuuden näkymiä. Esittelyssä on muun muassa maatilayrittäjiä palveleva Toivo-tiedonvälityshanke.

Vientityöpaja 5: Verkostot vauhdittajana kasvussa ja kansainvälistymisessä

Tervetuloa oppimaan verkostojen merkityksestä liiketoiminnalle ja samalla pohtimaan, ovatko omat verkostosi kattavat tai hyödynnätkö niitä riittävästi liiketoimintasi kasvussa ja kannattavuudessa. Tiedätkö, mitä palveluita Team Finland -verkostosta saat kansainvälistymiseen?

Vientityöpaja 4: Kohderyhmälle suunnattu markkinointiviestintä ja brändin rakentaminen

Tervetuloa perehtymään markkinointiviestintään ja brändin rakentamiseen Jyväskylässä to 21.2.

Logo
Logo
Logo
Logo
Logo
Takaisin ylös