Kilpailut auttavat tuotteita kehittymään

Kilpailut auttavat tuotteita kehittymään

Teksti: Riikka Soikkala, JAMK

Keski-Suomen ruokaketjun koordinaatio -yhteistyöhankkeen syksyn lähiruokakampanjaviikot huipentuivat Käsintehty ruoka -kilpailuun Wemmi-markkinoilla 22.-23.9.2018. Mukana kilpailussa oli ennätyksellisesti kaksikymmentäyksi tuotetta. Kaikki tuotteet arvioitiin samassa kategoriassa.

Kilpailun voittajaksi nousi Alavuden Öljynpuristamon Punajuuripesto. Toisen sijan nappasi yhden pisteen voittajalle jääneenä Jukolan Juusto Oy:n Aito Kuusenkerkkä Cheddar ja kolmanneksi ylsi Hamppumaa Oy:n Kasvispihvit – valmis proteiinirikas kuivasekoitus. Mikko Ilmoniemen Harjulan Hamppuherkku sai puolestaan kunniamaininnan. Viisihenkisen tuomariston muodostivat päätuomari keittiömestari ja opetusneuvos Martti Lehtinen, Keski-Suomen maa- ja kotitalousnaisten puheenjohtaja Pirjo Luotola, MasterChef 2018 -voittaja Marjut Koiranen, graafisen suunnittelun toimisto PIGMEn Markus Viitakoski sekä K-Market kauppias Mika Lindeqvist.

Ensi vuonna Käsintehty ruoka -kilpailu väistää isomman, Artesaaniruoan SM -kilpailun tieltä. Artesaaniruoan SM -kilpailut on aiempina vuosina järjestetty Raaseporissa, mutta nyt kilpailu järjestetään Jyväskylässä Wemmi-markkinoiden yhteydessä. Kilpailun järjestäminen on iso koitos, jossa korostuu jälleen kerran hankkeen toimijoiden ja lukuisten yhteistyökumppaneiden välisen yhteistyön merkitys.

Kilpailujen tavoitteena on edistää suomalaisten raaka-aineiden käyttöä elintarvikejalostuksessa, nostaa pienimuotoisen elintarvikejalostuksen tasoa ja käyttäjälähtöisyyttä sekä parantaa suuren yleisön, kaupan ja ammattikeittiöiden tietoisuutta olemassa olevasta tarjonnasta. Edellytyksenä kilpailuun osallistumiselle on tuotannon käsityömäisyys ja pienimuotoisuus.

Kilpailut ovat loistava tilaisuus hyödyntää sparraus ja palaute kilpailuista. Kilpailuihin ja muihin koitoksiin valmistautumisessa kannattaa tutustua esimerkiksi Vientivalmiuksien kehittäminen Saksan markkinoille -aktivointihankkeen avoimeen työpajaan joulukuussa, jossa aiheena on Asiakaslähtöinen tuotekehitys – kohderyhmää houkutteleva paketointi. Työpajaan voivat osallistua muutkin kuin Saksan markkinoille tähtäävät yritykset.

Lue lisää:
Syksyn lähiruokakampanjaviikot huipentuivat kolmannen kerran järjestettyyn Käsintehty ruoka -kilpailuun 22.9.2018 – Voittajiksi nousivat innovatiiviset tuotteet / Mediatiedote 22.9.2018

Logo
Logo
Logo
Logo
Logo
Logo
Takaisin ylös