Ajankohtaista

Paikallisruoan saatavuuden ja löydettävyyden lisääminen edellyttävät yhteistyötä ruokaketjun joka lenkissä

Turun yliopiston tiedote

Paikallisruoan arvoketjua kehittämässä -hanke edisti ruokaketjun yhteistyöverkostojen luomista. Se pureutui erityisesti pk-elintarvikeyritysten näkökulmasta uusien tuotteiden valintaprosessiin Foodservice-tukuissa ja ammattikeittiöissä.

Päivittäistavarakauppa ry:n Foodservice-ryhmästä hankkeeseen osallistunut toimitusjohtaja Eero Raappana Meira Novasta totesi tilaisuudessa kaikkien Foodservice-tukkukaupan asiakasryhmien olevan kiinnostuneita ottamaan kotimaisia, alueellisia ja paikallisia tuotteita ruokalistoilleen.

– Paikallisruoan arvoketjua kehittämässä -hanke tuli tähän tarpeeseen kuin tilauksesta. Olemme hankkeen aikana tavanneet lukuisia potentiaalisia tuottajia ja rakentaneet yhdessä logistisia ratkaisuja tuotteiden saatavuuden turvaamiseksi.

Aitojamakuja.fi/foodservice esittelee käytännönläheisesti tuotteiden valintaprosessin ja nostaa esiin asioita, joihin elintarvikeyrittäjän on hyvä kiinnittää huomiota jo ennen ostajien kanssa käytäviä myyntineuvotteluita.

– Esimerkiksi tuotekortti auttaa miettimään oman tuotteen vahvuuksia ja erityisyyttä. Kynnys yhteydenotossa ostajiin on hyvä pitää matalana, koska aina voi lähteä liikkeelle myös pienemmässä mittakaavassa paikallisesti, kertoi projektipäällikkö Päivi Töyli Turun yliopiston Brahea-keskuksesta.

Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliiton (MTK) puheenjohtaja Juha Marttila korosti tilaisuudessa yhteistyön merkitystä suomalaisessa ruokaketjussa.

– Tukkujen ja yrittäjien välisen toiminnan helpottamiseksi laadittu sivusto on hyvä esimerkki siitä, että tarvitsemme sekä vuorovaikutusta että yhteistä sanastoa, jotta paikallinen ruoka päätyy ammattikeittiöihin, Marttila totesi.

Tuotteen alkuperä kiinnostaa entistä enemmän

Tuotetietojen ajantasaisuutta ja oikeellisuutta tilaisuudessa korosti GS1 Finlandin toimitusjohtaja Jukka Kehusmaa.

– Tämä on tärkeää ruokaketjun eri vaiheissa aina kuluttajalle saakka. Kun tuotetiedot ovat standardoidusti kerätty, niiden käyttö on helppoa ja käsillä oleva tieto luotettavaa. Tämä auttaa myös tuotteiden jäljitettävyyteen, jonka merkitys on korostunut tänä päivänä.

Myös MTK:n puheenjohtaja Marttila puhui tuotteen alkuperän merkityksestä sekä suomalaisen ruoan erityislaatuisuudesta.

– Alkuperä kiinnostaa kuluttajaa enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Siksi se kannattaakin nostaa esiin myös ammattikeittiön tarjonnassa ja kertoa siitä asiakkaalle avoimesti. Parhaimmillaan se voi olla kilpailuvaltti, onhan suomalainen lähiruoka maailman parasta.

Ruoan taustalla olevat tarinat ja sen alkuperä tulevat esiin erityisesti paikallisten elintarvikeyritysten tuotteissa. Tilaisuudessa kuultiinkin puheenvuorot myös paikallisruoantuottajilta, juustomestari Markku Liiakselta Jukolan Juusto Oy:sta ja yrittäjä Sami Vilppulalta Vilppulan tilalta.

Lisätietoa:

Projektipäällikkö Päivi Töyli
Turun yliopiston Brahea-keskus
puh. 0401891929, paivi.toyli@utu.fi

Paikallisruoan arvoketjua kehittämässä -hankkeessa on tuotettu myös paikallisruoan hyvien käytäntöjen esittelyvideoita – Keski-Suomesta mukana ovat Komppa-Seppälän tila ja Palokan Perinneleipurit.

Hankkeiden tulokset ja vaikutukset ELY-keskuksen Hankevaikuttavuuden tulostauluun

Hanketoimijat! Muistattehan kirjata hankkeenne tuloksia ja vaikutuksia ELY-keskuksen Hankevaikuttavuuden tulostauluun. Tauluun voi kirjata kaikenlaisia oivalluksia, havaintoja ja palautteita, mitä hankkeen toiminnan myötä syntyy. Mikä asia saatiin maaliin ja mitä se tarkoitti? Mitä hyötyä osallistujille oli osallistumisestaan? Pienetkin asiat ovat tärkeitä, joten kirjatkaa rohkeasti kaikki ylös.

Kuulumisia kuluttajien lähiruokakampanjasta Viitasaaren lähitorilta 6.10.

Teksti ja kuvat: Mirja Pummila/Keski-Suomen maa- ja kotitalousnaiset

Kuluttajien lähiruokakampanjat saivat jatkoa Viitasaaren lähitorin yhteydessä. Lähiruokaosastolla vieraili noin 350 henkilöä ja maistiaisia meni todella paljon. Asiakkaat tiedustelivat mm. lähiruokatuotteiden perään – mistä saa ja mitä pitää sisällään. Pääosa asiakkaista oli ikäihmisiä.

– Oli mukavaa, kun oli koko ajan tekemistä ja paljon puhuvia asiakkaita. Minulle oli yllättävää, että heistä monet kertoivat, etteivät olleet maistaneet paikkakunnan tuotteita. Tuotteet saivat kaikilta kehuja ja etenkin vihreä smoothie tuntui olevan vallan uusi juttu monelle. Maistiaiset smoothien osalta loppuivatkin kesken, jota ei ole aikaisemmin tapahtunut, kertaa päivän tapahtumia Mirja Pummila Keski-Suomen maa- ja kotitalousnaisista.

– Honkarannan leivästä muutama sanoi, että ei ehdi kauppaan silloin kun se on tuoretta. Eikä osta sitten päivän vanhaa. Kerroin, että ruisleipä vain paranee vanhetessaan ja maku tasaantuu.

Lähiruokaosastolla oli maistatuksessa Honkarannan ruisleipää, Viitasaaren kalatuotteen muikkusäilykettä, Ruuskan Hereford tilan paistitäyssäilykettä, punasipulihilloketta ja vihersmoothieta. Asiakkaat saivat testata myös kaalitietämystä kaalien nimeämisessä sekä ottaa lähiruokaan liittyvää aineistoa.

Viitasaaren lähitoritapahtuma onnistui mainiosti ja väkeä oli todella paljon liikkeellä – järjestäjän arvion mukaan noin 800–1000 henkilöä.

Lähitori Viitasaarella 6.10.2017 / kuvaaja: Mirja Pummila   Lähitori Viitasaarella 6.10.2017 / kuvaaja: Mirja Pummila

Lähitori Viitasaarella 6.10.2017 / kuvaaja: Mirja Pummila   Lähitori Viitasaarella 6.10.2017 / kuvaaja: Mirja Pummila

Lähitori Viitasaarella 6.10.2017 / kuvaaja: Mirja Pummila

Lähiruoan valtakunnallinen koordinaatiohanke tiedottaa, 40/2017 (6.10.2017)

1. Lähiruokaan liittyvästä viestinnästä

www.aitojamakuja.fi ja www.äktasmak.fi ovat keskeisiä lähiruokatiedon lähteitä alan kehittäjille, asiantuntijoille ja yrittäjille. Sivustolta löydät lähiruoka-alan oppaat, ohjeet, tuotekortin ja uusimpana foodservice-sektorin toiminnasta tietoa ja neuvoa. Koottua tietoa on REKOsta ja nimisuojasta sekä maakunnissa tapahtuvasta hanketoiminnasta kuten myös hyvistä hankekäytännöistä sekä tilaisuuksien materiaalit, julkaisut ja nauhoitteet. Ne on kaikki tehty sitä varten että tieto löytyisi helposti ja samaa asiaa ei tarvitsisi tehdä uudelleen. Ota siis käyttöön! Ja sivuston kautta tavoitat myös 2232 yritystä sekä löydät ison määrän lähiruoan ostopaikkoja Tutustu yrityksiin -valikosta.

– Vahvistaaksemme lähiruokatoimialaa on tärkeää viestiä mahdollisimman samansuuntaisesti. Tähän tarkoitukseen käytettävissäsi on Yrittäjät -valikon Miten viestiä lähiruoasta? kohdassa ohjeistusta, kuvia ja vinkkejä.

– Hyödynnä myös lähiruokakoordinaation sosiaalisen median toimintaa. Käytetään aktiivisesti #aitojamakuja ja #äktasmak tunnuksia. Kerro omasta ja alueesi tai hankkeesi toiminnasta muille kehittämiskollegoille Facebook-ryhmässä Lähiruokakoordinaatio – LÄHIKO. Jollet vielä kuulu niin liity mukaan.

– Kaikille toimijoille (myös ns. suuri yleisö) avoimia kanavia ovat:
Facebook www.facebook.com/aitojamakuja.fi
Twitter @Aitojamakuja
Instagram @aitojamakuja
YouTube Aitojamakuja.fi
Aitoja makuja -uutiskirjeen lähetämme myös useamman kerran vuodessa ja siinä kohderyhmänä on suuri yleisö esim. kuluttajat. Myös sivustolla oleville yrittäjille ajoittain yrittäjäkirje, vaikka pääasiallinen yritystason viestintä tapahtuukin alueellisessa kehittämistoiminnassa.

2. Tuorekasvisten jäljitettävyyden toteutuminen tilalta vähittäiskaupan asiakkaalle -julkaisu

Ruralian Raportteja -sarjassa on ilmestynyt: Tuorekasvisten jäljitettävyyden toteutuminen tilalta vähittäiskaupan asiakkaalle
Lue lisää: http://www.aitojamakuja.fi/blogi/?p=2422

Viestijänä,
Heidi Valtari
Lähiruoan valtakunnallinen koordinaatiohanke
www.aitojamakuja.fi
Turun yliopiston Brahea-keskus

Opintomatka “Parasta pihviä tuottamassa” Pohjois-Karjalaan 1.-3.11.2017

Opintomatka suuntautuu tällä kertaa Pohjois-Karjalaan. Kolmen päivän aikana tutustutaan erilaisiin kohteisiin, yhteistä tiloille on pihvirotuiset karjat.

Katso tarkempi ohjelma ja aikataulu tästä.

Paikkoja on rajoitettu määrä! Ilmoittautumiset viim 23.10.2017 mennessä Anne-Mari Malvisto, anne-mari.malvisto(at)jamk.fi, 040 643 2946 tai Susanna Lahnamäki-Kivelä, susanna.lahnamaki-kivela(at)jamk.fi, 040 725 6603.

Logo
Logo
Logo
Logo
Logo
Logo
Takaisin ylös